Dette modul er et dobbeltmodul.
Afhængig af skoleform er der forskellige krav/ønsker, der skal tages højde for i forb. med planlægningen af det næste skema. Det kan være:
- Andre opgaver end undervisning skal fordeles jævnt på alle lærere.
- Der skal tages hensyn til de enkelte læreres årsnorm ved fagfordelingen.
- Lærerne skal have den rette kompetence for at kunne undervise faget.
- Lærerne skal følge en klasse eller et hold i nogle år (fortsættertimer).
Modulet, Fagfordeling understøtter skemalæggeren med følgende funktioner:
- For hver lærer kan skemalæggeren angive dennes undervisningskompetence.
- Lærerforslag: For hver undervisning tilbydes en liste over de lærere, der har undervisningskompetence, prioriteret efter ledig tjenestetid. Væsentlige kriterier for prioriteringen er de allerede tildelte aktiviteter.
- Fagforddelingsskema: Viser i komprimeret form samtlige undervisningsaktiviteter og deres fordeling på lærere.
- Lektionsfordelingsskema: Denne visning hjælper med kontrollen af, at alle klasser har fået tildelt de rette antal ugentlige timer for hvert fag.
- Fortsætterlærer: Finder den lærer der underviste klasserne det foregående år.
- Værdiberegning: Det er en ekstra vanskelig opgave at udarbejde time/fagfordeling, hvis de enkelte fag har forskellig værdi (hvis fx matematiktimer tæller mere end idrætstimer). Kartotekskort for fag, klasser, lærere, og aktiviteter indeholder alle de detaljerede informationer til værdiberegningen.